سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب سنگ شناسی

اطلاعات کاملی درباره سنگ توپاز

انگشتر توپاز

توپاز چیست و کاربرد و نحوه نگهداری آن چگونه است؟

اگر به دنبال خرید جواهراتی ظریف و منحصر به فرد هستید می توانید سنگ توپاز را به عنوان یکی از گزینه ها در نظر بگیرید. سنگ توپاز با رنگ های مختلف دارای قدرت انعکاس نور و درخشندگی فوق العاده است و در بسیاری از بخش ها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مصارف توپاز در بخش زیورآلات در ساخت انواع گردنبند، دستبند و گوشواره است اما موارد و سوالاتی در هنگام خرید زیورآلات توپازی شاید پیش بیاید و حتما هنگام خرید زیورآلات توپاز باید اطلاعاتی در ارتباط با آن داشته باشید. سوالاتی که امکان مطرح شدن آن وجود دارد عبارت است از اینکه توپاز چیست ؟ توپاز در کدام مناطق پیدا می شود؟ به چه رنگ هایی موجود است؟ و نحوه نگهداری از توپاز چگونه است. که در این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و نکاتی را در ارتباط با خرید زیورآلات نگین توپازی بیان نماییم.

توپاز چیست ؟

توپاز واژه ای سانسکریتی است و به معنی آتش می باشد وبه عنوان یک سنگ سخت و نیمه قیمتی شناخته می شود. اگرچه سنگ توپاز دارای رنگ های مختلف است ولی اغلب به رنگ شیری روشن یافت می شود. همچنین رنگ طلایی و زرد نیز موجود است. برای مدت ها توپاز به عنوان سنگ قیمتی و با ارزش شناخته می شده است. بسیاری از تمدن های باستانی معتقد بودند که توپاز توسط خورشید لمس شده است و به رنگ زرد در آمده است. همچنین سنگ توپاز در توصیف باغ عدن در کتاب مقدس چندین بار مورد اشاره قرار گرفته است. برای مدت طولانی مردم به توپاز به عنوان سنگ قیمتی زرد رنگ می نگریستند اما با شروع مطالعات اختصاصی در مورد توپاز دانشمندان متوجه شدند که توپاز به رنگ های قرمز، آبی و حتی چند رنگ دیگر نیز وجود دارد.

 انگشتر توپاز

توپاز کجا پیدا می شود؟

توپاز در نواحی کوهستانی و آتشفشانی شکل می گیرد و در اثر جریان ماگما خنک می شود. و در شکاف و سوارخ سنگ هایی مثل پگماتیت، ریولیت و گرانیت تشکیل می شود. اگرچه برزیل به عنوان منبع اصلی توپاز شناخته می شود ولی امکان یافتن آن در سریلانکا، نیاکاراگوئه، تگزاس و سایر نقاط جهان وجود دارد و اخیرا به دلیل پیدا شدن آن در مناطق کوهستانی یوتا به عنوان جواهر دولتی یوتا نامگذاری شده است. هنگام خرید توپاز چندین نکته است که باید بدان توجه کرد و از آن آگاه بود. با توجه به رنگ، نحوه برش، وضوح و … باید اطمینان حاصل کرد که بهترین قطعه را دریافت خواهید کرد.

کاربرد توپاز در جواهرات

می توان توپاز را در بسیاری از سبک ها و شکل ها یافت اما مهم این است که دقیقا همان چیزی را که میخواهید پیدا کنید زیرا توپاز در رنگ ها و برش های مختلف وجود دارد. بعضی از شایع ترین زیورآلات توپازی شامل توپاز آبی است که اغلب بر روی نقره و معمولا بر روی گوشواره و انگشتر به کار می رود. اگر شما بیشتر به توپاز زرد و یا نارنجی علاقه دارید اغلب آن را می توانید بر روی طلا پیدا کنید. مهم این است که بر اساس نیاز خود توپاز مناسب را انتخاب کنید. با توجه به ماهیت سنگ توپاز می توان آن را بدون ترس از آسیب رسیدن به زیورآلاتدیگر مانند دستبند و یا انگشتر به کار برد.

 

نحوه آگاهی از تقلبی بودن سنگ توپاز

هنگام خرید توپاز باید مراقب سنگ های تقلبی بود . یکی از سنگ ها که قیمت و ارزش کمتری نسبت به توپاز دارد و میتواند با توپاز اشتباهی گرفته شود سیترین است. قبل از اقدام به خرید اطلاعاتی در مورد توپاز به دست آورید یکی از را ههای شناخت توپاز تقلبی خراش روی سنگ است به طوری که توپاز یک سنگ سخت می باشد و به راحتی خراش بر نمیدارد و در صورت وجود خراش می توانید مطمن باشید که توپاز نیست. راه دیگر شناخت توپاز این است که توپاز به عنوان یک سنگ قیمتی رنگ های مختلف را از زوایای مختلفق نشان می دهد اگر این ویژگی را در سنگ پیدا کردید می توانید از اصل بود سنگ توپاز مطمن شوید.

 

معنا و مفهوم توپاز

سنگ توپاز مدت هاست به عنوان نماد عشق و محبت می باشد. بسیاری از تمدن ها بر این باورند که رنگ پرتقالی توپاز نماد شور و اشتیاق است همچنین بسیاری بر این باورند که استفاده از زیورآلات توپازی می تواند شادابی و شیرینی را در زندگی افزایش دهد. همچنین تغییر رنگ توپاز را نماد عشق و شور می دانند که برای همیشه ماندگار است.

 انگشتر توپاز

نکاتی در ارتباط با نحوه نگهداری از سنگ توپاز

شما می توانید برای تمیز کردن توپاز از محلول آب گرم و صابون استفاده نمایید و با استفاده از یک پارچه آن را خشک کنید. به علت سختی توپاز مهم است آن رادر داخل یک پارچه نرم نگهداری کنید این کار باعث جلوگیری از پوسته پوسته شدن سنگ های دیگر که سختی کمی دارند می شود. همچنین خود توپاز نیز از خراش برداشتن به وسیل سنگ های سخت تر مثل الماس و یاقوت کبود در امان می ماند. کی دیگر از نکاتی که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که سنگ توپاز را در معرض مواد آرایشی، عرق بدن، مواد شیمیایی و مایعات خارجی که می تواند به کیفیت سنگ لطمه بزند قرار ندهید.