سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین مطالب سنگ شناسی

راهنمای شناسایی انگشتر نقره مردانه دست ساز از ماشینی

انگشتر فیروزه

چگونگی تشخیص انگشتر نقره مردانه دست ساز از ماشینی

اگر برای شما این سوال بوجود آمد که چگونه بفهمیم انگشتر دست ساز است یا ماشینی کافیست به قیمت و ظاهر رکاب انگشتر توجه کنید و چند ترفند ساده که در ادامه مطلب به آنها بصورت کامل اشاره می کنیم.

قیمت انگشتر نقره مردانه دست ساز به واسطه هنرهایی مثل قلم زنی ، شبکه کاری و مخراج کاری و... که روی رکاب انگشتر بکار رفته تا چند میلیون قیمت گذاری میشوند ولی انگشترهای ماشینی در بهترین حالت اگر نگین خوبی داشته باشند کمتر از 1 میلیون قیمت دارند.

 

امروزه در جوامع مردم ما دو نوع انگشتر را مورد استفاده قرار می دهند یکی انگشتر ماشینی و دیگری انگشتر نقره مردانه دست ساز. اما بسیاری از مردم در تشخیص انگشتر نقره مردانه دست ساز و ماشینی با مشکل مواجه هستند و نمی دانند کدام انگشتر دست ساز است و کدام انگشتر ماشینی. بسیاری از فروشندگان سودجو و متقلب انگشترهای ماشینی را به جای انگشتر های دست ساز با قیمت گزافی به مردم می فروشند. در این مطلب ما بر آن شدیم تا با آموزش نکات کاربردی و مهم شما را در تشخیص انگشتر دست‌ساز از ماشینی کمک کنیم.

 

 

 انگشتر

تفاوت انگشتر نقره مردانه دست ساز با انگشتر ماشینی

 

تفاوت اصلی قاب یا رکاب انگشتر دست ساز و غیر دست ساز در کیفیت مواد اولیه و کیفیت ساخت و پرداخت و در نهایت، قیمت آن ها است. به طور کلی رکاب ها و قاب ها را به دو دسته ی دست ساز و غیر دست ساز (ماشینی یا ریختگی) تقسیم می کنیم.

 

 

 

1) انگشتر دست ساز

 

همان طوری که می دانید در ساخت انگشتر دست ساز کار بیشتری انجام می گیرد. همین امر باعث می شود تا انگشتر نقره مردانه دست ساز ظاهر بهتر و شکیل تری داشته باشد. رکاب انگشتر نقره مردانه دست ساز معمولا به دو روش ساخته می شوند.

 

روش اول: پس از ذوب و عیار کردن فلز و نورد آن و تهیه ی مفتول ها و ورق های مورد نیاز، طی مراحل برش کاری، خم کاری و جوش کاری قالب اولیه بر اساس سنگ یا نگین مورد نظر تهیه و سپس ظرافات و پرداخت نهایی روی آن صورت می گیرد. در این روش تمام مراحل با ابزارهای دستی انجام شده و زمان زیادی صرف طراحی ساخت یک انگشتر به صورت تکی خواهد شد. انگشتر یا کلا زیورآلاتی که به این صورت ساخته می شوند را عموما ، کاملا دست ساز می نامند و معمولا به دلیل زحمت زیاد مراحل ساخت و صرف زمان بیشتر، اجرت یا هزینه ی ساخت بالایی دارند. البته این نوع انگشتر نقره مردانه دست ساز بسته به طراحی ، ظرافت ، زیبایی ، کیفیت ساخت و مهر استاد سازنده ای که روی رکاب انگشتر حک شده است، قیمت گذاری میشوند و می توان آن را تا چندین میلیون هم ارزش گذاری کرد.

 

روش دوم: ابتدا قالبی اولیه از رکاب انگشتر بر اساس اندازه و نوع سنگ و نگین تهیه می شود. سپس فلز ذوب و عیار شده درون قالب ریخته شده و پایه ی اولیه به روش ریخته گری برای یک انگشتر خاص تهیه می شود (با استفاده از این روش امکان ساخت بیشتر از یک رکاب انگشتر وجود خواهد داشت). سپس مراحل اضافی مثل قلم زنی ، سوهان کاری ،اره کاری ، مخراج کاری و یا سایر ظرافات روی قالب اولیه به کمک ابزار دستی صورت گرفته و پرداخت نهایی انجام می شود. انگشترهایی که با این روش ساخته می شوند را عموما، دست ساز می نامند و معمولا به دلیل صرف زمان کمتر در طراحی و ساخت، اجرت یا هزینه ی ساخت رکاب کمتری نسبت به روش اول دارند. این انگشترها نیز بسته به طراحی ، ظرافت ، زیبایی و کیفیت ساخت و مهر استاد سازنده ای که روی رکاب انگشتر حک شده است قیمت گذاری میشوند.

 

 

 

2) انگشتر ماشینی یا ریختگی

 

در این دسته از انگشترها، قالب اولیه براساس یک اندازه ی استاندارد تهیه و به روش ریخته گری، تعداد زیادی از آن قالب اولیه ساخته می شود. بیشتر ظرافات و شکل نهایی انگشتر در قالب اولیه در نظر گرفته شده است و پس از ریخته گری، تنها نیاز به پرداخت نهایی خواهد بود. انگشتر یا زیورآلاتی که با این روش ساخته می شوند را عموما، ریختگی یا ماشینی می نامند و معمولا به دلیل صرف زمان بسیار کمتر در ساخت و تولید تعداد بالا از یک فرم، اجرت یا هزینه ی ساخت بسیار کمتری نسبت به نوع دست ساز دارند. این قالب ها یا رکاب انگشتر نیز بسته به طراحی ، ظرافت ، زیبایی و کیفیت ساخت و عیار فلز قیمت گذاری میشوند. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث افزایش قیمت انگشتر ماشینی یا ریختگی شود به کار رفتن نگین با کیفیت و اصلی بر روی رکاب آن انگشتر می باشد که باعث میشود تا قیمت آن انگشتر بالاتر از سایر انگشتر های ماشینی با نگین های بی کیفیت بشود.

 

یکی از ویژگی های بارز در انگشتر های ماشینی تیرگی و لکه های داخل رکاب انگشتر است که بسیار محسوس است در صورتیکه در رکاب انگشتر های دست ساز داخل آن بسیار تمیز می باشد و هیچگونه لکه ای وجود ندارد.

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای مشاهده و خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز به سایت زرسی مراجعه فرمایید.